
Christel heeft na haar studie Geologie en promotie ruim 15 jaar gewerkt in de olie-industrie en heeft daarvoor met haar man en drie dochters vier jaar tot 1998 in Oman gewoond. Terug gekomen uit Oman, liep hun oudste dochter tegen het onderwijs in Nederland aan en dat heeft een totale ommekeer in het leven van Christel en haar man teweeg gebracht. Ze is zich steeds meer gaan richten op alternatieve vormen van onderwijs en kwam uiteindelijk bij de meest vergaande vorm uit “het Sudbury Model”. Stel je daarbij een schoolgemeenschap voor met alle leeftijden door elkaar, jong en oud, waarin iedereen gelijk is en zorg draagt voor elkaar en waarin je zelf kiest wat je wilt ondernemen.
Inmiddels werkt Christel in een soortgelijke school in Harderwijk en is begonnen aan een tweede promotieonderzoek naar een wetenschappelijke onderbouwing van deze vorm van onderwijs. Christel heeft nu meer dan 15 jaar ervaring met deze vorm van onderwijs en haar kinderen zijn nu volwassen. Ze heeft over haar ervaring in boeken gepubliceerd en geeft geregeld lezingen in binnen- en buitenland. Op de TEDx Harderwijk 2018 zal zij ons meenemen in deze ervaring van veranderend denken over onderwijs.